Големите производители на батерии в света превръщат северен френски регион в производствен център от 21-ви век и ключов европейски източник на нови енергийни технологии.
Тайванският производител на батерии Prologium стана поредната група, която обяви построяването на завод в региона Hauts de France. Той е дом на много затруднени градове, прекарали десетилетия в застой след колапса на местната стоманодобивна и минна промишленост.
Инвестицията от 5,2 милиарда евро (5,7 милиарда долара) в пристанището на Дюнкерк, е подобна на тези от конкурентни производители на електрически клетки в района, който граничи с Белгия и може да се похвали с добра пътна и пристанищна свързаност.
Европейският производител ACC - обединение между Stellantis, TotalEnergies и Mercedes - избра град Billy-Berclau за своя завод, докато китайско-японската група Envision избра Дуе, на около 30 километра (20 мили) на юг от регионалния център Лил.
Базираната във Франция Verkor също избра Дюнкерк, дълбоководното пристанище е известно със сцената на хаотично отстъпление на съюзниците в ранните етапи на Втората световна война.
„Справедливо е да се каже, че има развиваща се екосистема за батерии в Северна Франция“, каза вицепрезидентът за международното развитие в Prologium.
Новината за инвестицията накара френския президент Еманюел Макрон да пътува до Дюнкерк в петък и да подчертае амбициите си да „реиндустриализира“ Франция след десетилетия, в които страната прехвърля работни места в Китай и други страни с по-ниски разходи.
45-годишният бивш инвестиционен банкер намали данъците, разхлаби трудовото законодателство и предложи инвестиционни стимули след идването си на власт през 2017 г., в опит да намали безработицата и да привлече повече компании.
„Горд съм да кажа на пазара на труда тук, който от десетилетия е виждал само затварянето на фабрики, че сме в процес на повторното им отваряне за индустриализацията“, каза Макрон на посещението си във фабрика за алуминий.
Той обяви и нова инвестиция от 1,5 милиарда евро в Дюнкерк от френската ядрена група Orano и китайската фирма XTC за производство на катодни компоненти, използвани в литиевите батерии.
През последните 40 години Франция е губила средно по 50 000 индустриални работни места всяка година, казаха от офиса на Макрон.
Клъстер за производство на автомобили
Регионът Hauts de France е бил един от индустриалните центрове на Франция, ключов източник на текстил, въглища, стомана, а след това и на превозни средства, тъй като производството на автомобили се разраства в средата на миналия век.
Въпреки че претърпя поредица от затваряния на заводи, автомобилната индустрия в региона оцеля, като в момента е най-големият източник на превозни средства във Франция.
Този регион е дом на седем завода за производство на автомобили, включително Toyota, Renault и Stellantis, както и гъста мрежа от доставчици на компоненти. Те са и ключовата причина, поради която производителите на батерии искат да се позиционират наблизо.
„Стратегическо е да имаме целия сектор за производство“, каза управителя на региона Ксавие Бертран, цитиран от вестник Le Monde. „Намираме се в десетилетие на трансформация.“
Макрон също е от Hauts de France, тъй като е роден в Амиен. Лидерът на крайната десница Марин Льо Пен беше избрана в парламента два пъти от местен избирателен район в бившия миньорски град Енен-Бомон.
Нейната партия „Национално обединение“ е силно внедрена в целия регион, черпейки подкрепата на предимно бели гласоподаватели от работническата класа, които страдат от последиците на индустриалния упадък на Франция от 80-те години на миналия век.
Регионалното ниво на безработица спадна рязко през последните години, достигайки 8,7% през последното тримесечие на 2022 г.
Това все още е по-високо от средното за континента, което е 7,0%.
Това отдавна е регионът с най-висок процент на бедност в континентална Франция, като 18% от населението е класифицирано под прага на бедността, според данни от 2018 г. на статистическата агенция INSEE.